Nu stiu cat de periculosi sunt vampirii din filme, dar cei care ne inconjura zi de zi sunt in stare sa iti suga si ultima picatura de sange. In cazul nostru, este vorba de ultimul euro pe care il mai avem, pentru ca ma refer la compania americana Bechtel. Se pare ca, in sfarsit, am scapat de ei. Cred ca sunt eu rautacioasa: Bechtel a poposit aproape 10 ani pe meleagurile tarii noastre, timp in care a construit 51,5 km de autostrada. Asta da performanta! Va dati seama cat ar fi durat daca Bechtel ar fi trebuit sa duca la bun sfarsit Autostrada Transilvania (415 km cum era prevazut in contract)? Cam intr-o suta de ani era gata :) Cum o fi sa construiesti cate 5 km de autostrada pe an? :) Partea "frumoasa" vine abia acum: pentru 52 de km de autostrada am platit 1,4 miliarde de euro, aproape 27 de milioane de euro pe kilometru. Romania se mai poate lauda cu un record mondial: a reusit sa construiasca cea mai scumpa autostrada din lume! Nemaipunand la socoteala alte sute de milioane de euro platiti pentru exproprieri si studii de fezabilitate. Tocmai cand voiam sa emigrez, am realizat ca Romania e capabila de adevarate performante economice, in beneficiul altui stat, bineinteles.
Sa nu va inchipuiti ca acest contract a fost semnat de Dracula, ca intre frati. Nu, nu! Dracula, daca ar fi existat, ar fi fost mai bland cu poporul roman. Ca urmare a lobby-istilor americani si a dorintei fara margini a politicienilor romani de a fi membri NATO, in toamna anului 2003, guvernul Nastase a aprobat o Ordonanta de Urgenta prin care mandata CNADNR sa demareze negocierile cu firma americana Bechtel pentru constructia autostrazii Brasov-Bors (415 km), prin incredintare directa a contractului, bineinteles.
Cum sa organizezi licitatie? Daca se prezinta si o alta companie cu o oferta mai avantajoasa pentru statul roman si le strica ploile guvernantilor nostri, ca in cazul Oltchim sau CFR Marfa? Privatizarea Oltchim a fost un circ, dar macar am vazut si noi cu cat voiau sa il cumpere strainii. In fine, despre Oltchim va povestesc alta data, la urmatoarea privatizare esuata :)
Mai jos aveti o harta cu autostrazile utopice din Romania. Doar ceea ce e marcat cu verde e dat in folosinta cu tot cu gropi.
Revenind la "vampirul" nostru, in 2004 a fost semnat contractul. Toate bune si frumoase, Bechtel s-a apucat de treaba, demarand lucrarile pe tronsoanele Campia Turzii-Cluj Vest si Suplacu de Barcau. La sfrasitul lui martie 2004 Romania adera la NATO. Romanii in general, dar politicienii, in special erau in extaz. Nastase (premier), dar si Miron Mitrea (ministru al Transporturilor) nu mai conteneau sa le explice romanilor de rand cat de bine ne va fi de-acum inainte. Lor le-o fi fost bine, noi am vazut cat de bine ne-a fost. Exceptie face Nastase, care in 2012 s-a uitat in oglinda si, confundandu-se cu un urs, a apasat putin pe tragaci (zice el). Oricum, a avut timp sa-si linga ranile in cele cateva luni cat a stat la Jilava.
In 2005, "vampirii" americani devanseaza termenul de finalizare cu un an si suspenda lucrarile. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Gheorghe Dobre ameninta cu rezilierea contractului. Bechtel ameninta cu contractul si solicita despagubiri in valoare de 1 sau 2 miliarde de euro (nu se stie exact pentru ca acest contract, ca multe altele, este secretizat), plus conditia ca nicio alta firma sa nu continue lucrarile pe tronsoanele din contract timp de 2 ani. Culmea e ca, din punct de vedere legal, "vampirul" american avea dreptate: despagubirile erau prevazute in contract. Nu stiu de ce ne mira, doar contractul a fost semnat in prezenta doctorului in Drept, Adrian Nastase.
In 2006, se mai calmeaza spiritele si Bechtel reia lucrarile pe santier. In acelasi an, "marele" Boc (premier) si "onestul" Radu Berceanu (ministru al Transporturilor) inaugureaza cu fast primii 42 de km din Autostrada Transilvania. Anii trec, trece si Ludovic Orban pe la Ministerul Transporturilor (2007-2008), in rest, liniste totala si zero kilometri in plus din Autostrada Transilvania. Din acest contract se "mulsese" cam tot ce se putea de catre ministrii anteriori, asa ca, Ludovic Orban (sau Sica, cum ii spun prietenii) isi indreapta privirea catre noi orizonturi.
In 2010, vine la Ministerul Transporturilor Anca Boagiu. "Doamna Frana" se screme si mai inaugureaza 10 km din autostrada. Si apoi nu s-a mai intamplat nimic.
Am ajuns in 2013 sa circulam pe drumurile din Romania precum liliecii pe lumina. Acum il avem pe "Pianistul" (Dan Sova) ca ministru al Transporturilor si se lauda ca a reusit ieri sa rezilieze contactul cu Bechetel, urmand sa sa platim o despagubire in valoare de 37,2 milioane de euro si o datorie de 50 de milioane de euro. Nu stiu cum o fi reusit sa convinga "vampirul", i-o fi cantat "Sonata Lunii".
"Cum nu vii tu Tepes doamne, ca punand mana pe ei,
Sa-i imparti in doua cete: in smintiti si in misei,
Si in doua temniti large cu de-a sila sa-i aduni,
Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni!"
tot noi sa platim despagubiri ?:)) amuzant . Romania , ce sa zic .
RăspundețiȘtergereAndra, in Romania totul e posibil. Din pacate, mai mult in ceea ce priveste lucrurile rele :(
RăspundețiȘtergereCeea ce se intampla in Romania, parca este scenariul unui film cu prosti. :)) Nastase Nastase, daca te-as prinde, te-as mai impusca si eu o data. :)) Ei baga in ei caviar, noi paine de ieri (in cele mai bune cazuri). De ce? Ca sa hranim vampirii..
RăspundețiȘtergereCe porcarii... si tot nu ne e de-ajuns...
RăspundețiȘtergereCorect, ce alt sange pot ei sa suga decat al poporului care-l hraneste?
RăspundețiȘtergereTing ting, nu e doar Nastase, mafia e traspartidica. Atunci cand e vorba de furat, nu mai exista culoare politica, toti sunt in cardasie. Au fost smecheri ca au scos "tradarea de tara" din legile noastre. In Romania se fura mai rau ca pe vremea Imperiului Otoman.
RăspundețiȘtergereMonika, nici politicienilor nu le mai ajunge averea. O vor lua cu ei pe lumea cealalta.
RăspundețiȘtergereNu stiu din ce ar mai trai mafiotii astia daca toti platitorii de taxe ar pleca din tara. Ar muri de foame pentru ca ei nu stiu sa faca nimic si nu stiu sa produca nimic in afara de saracie, hotie si impovararea poporului roman.
RăspundețiȘtergere