vineri, 7 iunie 2013

100% otravitor, nu "Orbitor"!

Nu am descoperit o noua "cianura", poate doar o cianura pentru suflet.
Acum cativa ani faceam cunostinta cu opera lui Cartarescu si eram fascinata de prima descoperire: "De ce iubim femeile?" Stiind ca a treia carte din trilogia "Orbitor" a lui Cartarescu, "Aripa Dreapta" luase "Premiul Cartea Anului" in 2007, m-am decis sa citesc si eu "Otravitor - Aripa stanga". Cumplita greseala!


Nu sunt pudica, dar aceasta trilogie nu e decat o sinistra eruptie de cancer literar, presarata cu neologisme si cuvinte obscene. Un limbaj mai grotesc poti intalni doar la fostii "locatari" ai Penitenciarelor Rahova sau Jilava. Nici macar in "Absurdistan"-ul lui  Gary Shteyngart nu intalnesti aceasta degradare a fiintei umane, aceasta lipsa de moralitate acuta. Cum sa sa te scremi din toti rarunchii sa ponegresti femeia, familia, tara, actul sexual dintre un barbat si o femeie? In ce stadiu al schizofreniei poti fi, astfel incat sa asterni pe hartie asemenea ineptii? Orice adolescent febril si cu o doza maxima de hormoni "netratati" s-ar exprima mai decent. Am ales doar cateva dintre ele, majoritatea nu pot fi redate.
Nu va inchipuiti ca in aceasta trilogie veti gasi erotismul din cartile de dragoste (fie el si descris in mod explicit). In "Otravitor" veti gasi un pseudo-erotism schizofrenic si grobian.
Stiu ca imi voi aduna multe critici pentru aceasta postare, insa pentru cei care nu au citit "Otravitor-ul", va redau cateva citate. Scuze pentru limbajul obscen, dar voiam sa va arat de ce sunt atat de revoltata.

"Şi-aşa cum, în vocea unei femei care ţipă-n orgasm sub bărbatul care-o izbeşte ritmic între pulpe, ţinînd-o strîns, fără putinţă de scăpare, desluşeşti limpede două glasuri, al frumosului cap cu păr buclat şi ten subţire ca al copiilor pe de-o parte, şi al animalului pelvian pe de alta: uter, ovare şi trompe, vagin şi labii, ambele suprapunîndu-se şi tocmai din amestecu-ăsta rezultînd geamătul excitat şi dulce, nu al oricărei femei, ci al iubitei tale, şi nu al iubitei tale, ci al oricărei tarfe care-a ţipat vreodată sub un bărbat ― în urletul teribil al Sfinxei de iarmaroc puteai auzi limpede vocea femeii şi cea a păianjenului, una starnindu-ţi o milă amniotică, iar cealaltă îngheţîndu-ţi sîngele în vine şi răpindu-ţi minţile de oroare."

"Uite cum e cu ţara: cică limbricul iese cu fi-su dintr-un cur plin de căcat, ca să-i arate cum e afară (…). Limbricu-ăla mic se gîndeşte ce se gîndeşte şi dup-aia zice: “Păi, tăticule, dac-aici e atat de frumos, de ce trebuie să trăim noi în gaura aia păroasă?, în duhoarea aia de căcat, în bezna aia groaznică?” Da’ taica-su-i zise răstit: “Fiule, să nu mai vorbeşti aşa! Aia-i Patria!"

"Printre romani erau mai multi homosexuali decat in toate celelalte popoare, fiindca toate se nascusera din Adam si Eva, numai noi din Decebal si Traian."

"La randul ei, femeia primea-n gura caldă, rujată, tumefiată de dorinţă, capul umed al penisului, pe care-l sugea amintindu-şi sfarcul matern, din care supsese odată certitudine şi ocrotire."

"Am avut milioane de tarfe, in masa lor colcaitoare de tate, cururi si vulve."

In timp ce acestui parazit i se traduc ineptiile prin toata lumea, traduceri finantate de statul roman prin Institutul Cultural Roman (adica din banii nostri 12 milioane de euro), romanii de rand trag la jug pentru a dona statului bani. Pentru ce sa donam statului bani? Pentru propovaduirea pe Glob a unor momente de delir asternute pe hartie?

Nu sunt critic literar, doar un cititor roman, insa departe de mine de a putea aprecia asemenea blasfemii.

Inchei cu un citat din Dan Puric, pe care-l citesc acum (m-am infectat destul cu Cartarescu): "Draga Mos Craciun, nu da daruri ticalosilor..."

6 comentarii:

  1. Am ramas muta . Cum sa scrii asa ceva?Cum de asa ceva este promovat ? Avem multi autori mult mult mai buni si totusi...

    RăspundețiȘtergere
  2. Sararu Laura Silvia8 iunie 2013 la 10:36

    Hai ca mi-a placut recenzia ta! :)) m-am amuzat pe alocuri, pana am ajuns la citate, unde am ramas putin mirata, dar asa cum am descoperit uneori - aici orice se poate (scrie, face, spune), si nu numai ca e tara tuturor posibilitatilor, dar si a tuturor finantarilor idioate. O carte mai buna, saracu stat, nu gasi sa finanteze!

    RăspundețiȘtergere
  3. Andra, prin nu stiu ce metode, aceste ineptii au fost si sunt foarte promovate :(

    RăspundețiȘtergere
  4. Laura, eu am fost oripilata cititnd aberatiile lui Cartarescu din aceasta trilogie. Nervii mei au crescut atunci cand am aflat ca s-au cheltuit 12 milioane de euro pentru promovarea acestor "opere". Sper sa nu mai am ocazia sa scriu astfel de recenzii :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Csipkes Monika - Gabriella8 iunie 2013 la 14:00

    Stii, Iulia, trendul in arta contemporana e sa sochezi cat poti de tare, sa incalci toate tabu-urile si regulile (morale, de comportament si bun-simt), sa spui tot ce-ti trece prin minte fara vreo cenzura... caci, doar asta-nseamna libertatea (mai ales cea a gandirii), nu?! Tocmai noi sa ramanem pe dinafara? Totusi, cea cu Decebal si Traian a fost buna... :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Bianca Roxana Anitei10 iunie 2013 la 13:57

    Dezgustator!

    RăspundețiȘtergere