miercuri, 6 iunie 2012

Credinta e in sufletul fiecaruia dintre noi

Am copilarit undeva prin zona Moldovei. Mama mea e o femeie cu "frica lui Dumnezeu", s-a nascut in religia crestin-ortodoxa si respecta regulile acestei religii fara sa fie habotnica. Evident, si eu am fost botezata in aceeasi religie. De-a lungul copilariei mele mergeam la biserica cu mama sau cu bunica si am cunoscut si preoti cu har, care slujeau in biserica din dragoste pentru oameni si pentru Dumnezeu. Totodata, am intalnit si opusul acestor preoti pe care nu vreau sa-i mentionez aici. Desi am studiat religia si la scoala, nu am ales sa cred orbeste in biserica si in preoti si sa fac tot ceea ce propovaduieste preotul. Stiti cum se spune: "sa faci ce zic preotii si medicii, nu ce fac ei" :) Din pacate, imi aduc aminte si de anumite situatii de pe vremea vacantelor de vara pe care  mi le petreceam la bunici: au fost cel putin 3 cazuri in care oamenii din sat "au pus mana de la mana" ca sa ingroape crestineste o vecina pentru ca preotul nu voia sa o ingroape gratis, iar batrana nu-si stransese bani pentru inmormantare. A doua mea dezamagire era la lectiile de religie, cand ni se spunea ca religia crestin ortodoxa este cea mai buna, catolicii fac aia si cealalta si nu e bine, cei din nu stiu ce religie sunt "sectanti", s.a.m.d. O alta dezamagire si cea mai mare a fost atunci cand preotul a venit "cu Ajunul" la bunica mea. Mamaia mea, cum ii spun eu, era vaduva de ceva ani si avea o pensie de la "Colectiv". Dupa '89, toti cei care muncisera in agricultura pe vremea lui Ceausescu, aveau pensii foarte mici, erau chiar ridicol de mici. Desi, mamaia nu cheltuia banii pe nimic pentru ca parintii nostri aveau grija sa-i cumpere tot ce-i trebuia, daca avea o suta de lei prefera sa o dea la nepoti ca sa le faca o bucurie. Asta nu inseamna ca ramanea fara niciun ban, insa la "Ajunul" respectiv, nu stiu cum se facuse ca mamaia nu avea atat de multi bani sa dea preotului cand venise. Il si obisnuise sa-i dea mai multi bani. De data aceasta, a platit "contributia" pentru biserica, a dat bani preotului, dascalului, palimarului si copiilor care anuntau sosirea preotului, insa sumele erau un pic mai mici decat cele pe care le daduse cu un an inainte. Preotul era vadit nemultumit de ceea ce primise si, mai mult decat atat, i-a spus mamaiei mele: "Matusa Domnica, dar e putin. Stii ca si noi avem cheltuieli cu biserica, vrem sa o renovam, etc. Ce mai e banul in ziua de astazi?" Mamaia mea i-a raspuns: "Parinte, acum atata am, dar cand vii in ianuarie, o sa contribui cu mai mult." Preotul ii raspunde: "Cum sa nu ai? Ai trei copii. Nu te ajuta?". Desi eram micuta, m-au deranjat vorbele preotului. Nu intelegeam cu ce au gresit parintii si matusile sau unchii mei. Atunci cand ai parinti, te ingrijesti de ei sa le fie bine, sa le cumperi ce le trebuie, sa le faci curatenie, sa aiba medicamentele necesare, etc. Nu stiam ca si "taxa" preotului ar trebui sa fie o prioritate :( Anii au trecut si am uitat acel incident. Am continuat sa merg la biserici si sa cred in Dumnezeu. Dintre preotii cu care am avut contact si mi s-au parut oameni de valoare sunt: un preot din Suceava, un preot din Botosani si trei preoti din Bucuresti. Atunci cand m-am stabilit in Bucuresti, mergeam la Biserica Sf. Antonie (undeva pe la Unirii) si ma simteam foarte bine sa merg acolo sa ma rog. In general, mergeam miercurea pentru ca nu era mai nimeni si puteam sa ma rog in liniste. Tot la Sf. Antonie am ramas placut surprinsa de o doamna care vindea lumanari in biserica. Obisnuita cu "tarifele" din zona in care copilarisem, am vrut sa pun 50.000 de lei vechi pentru biserica, iar doamna respectiva mi-a spus: "Maica, tu esti studenta, pune mai putin. Sigur iti trebuie si tie banutii." Ramasesem fara cuvinte, insa m-am conformat si am pus doar 10.000. Din pacate, aceasta atitudine am intalnit-o doar in 3 biserici crestin ortodoxe :( La cativa ani dupa, cautam biserica unde sa facem cununia religioasa si mare mi-a fost mirarea sa vad ca majoritatea bisericilor aveau taxa fixa ca sa te cunune, taxa platita de nasi. Aceasta taxa e in afara taxei pe care o platesti initial ca sa te programezi. Sumele cerute erau exorbitante: intre 8 milioane de lei vechi si 14 milioane (in functie de "prestigiul" bisericii). Nu puteam sa le cer nasilor mei sa plateasca atat! Dar "Bunutul" nu doarme si am descoperit Biserica Sf. Vineri de la Moghioros: era o bisericuta mica din lemn si, alaturi, se construia biserica "oficiala". Aici nu s-a impus acea taxa, ni s-a spus: "da fiecare cat poate". Toata stima! Am avut o slujba frumoasa, iar la sfarsit am primit cadou o icoana. Ulterior, am cununat, am botezat in religia crestin-otodoxa, chiar daca nu la aceeasi biserica. Tot calatorind prin lume, am descoperit si alte religii (musulmana, hindusa, budista, etc.) si, dintre toate, m-am simtit mai aproape de cea hindusa. Poate si datorita respectului pe care il am pentru Gandhi. Un hindus care a cutreierat lumea pentru a-si salva poporul (indian) de sub dominatia britanica. Desi provenea dintr-o familie instarita, credea in simplitate si vesmintele lui erau compuse din niste "cearceafuri" infasurate in jurul trupului. Gandhi credea cu tarie ca toate religiile sunt egale. Asa cred si eu, fiecare a tradus cuvantul "Dumnezeu" diferit: unii ii spun Mohamed, altii Budha, s.a.m.d. Tot reflectand la ceea ce inseamna religia pentru mine, am ajuns la concluzia ca vreau sa fiu hindus. Pentru mine nu e pacat daca mananci lactate sau carne intr-o zi de post, nu e pacat ca nu te duci la biserica in fiecare duminica. Pacat e sa faci rau celorlalti si, din nefericire, de foarte multe ori ii ranim pe cei din jur fara sa ne dorim acest lucru si chiar fara sa ne dam seama. In acceptiunea mea, si minciuna are circumstante atenunate atunci cand e folosita in scopuri nobile. Daca ai un prieten sau o ruda grav bolnava si te intreaba: "Arat foarte rau, nu? Doctorul mi-a spus ca nu mai am mult de trait", nu ii raspunzi cu "Asa e.", dimpotriva, il incurajezi: "Eu cred ca arati mai bine astazi si ca te vei face bine". Si chiar nu se stie daca nu va fi asa: eu cred in miracole!
Desi cred in aceasta forta suprema, pe care eu o numesc "Bunutul", prefer ca cei 10 lei pe care i-as da bisericii, sa-i folosesc pentru a ajuta un suflet care are intr-adevar nevoie de ei. Nu are sens sa spun ca ma intristeaza imbulzelile de la biserica pentru a ajunge primul la icoana sau pentru a "prinde" 3 sarmale. La fel cum nu pot sa dau curs rugamintii unui papa sau mitropolit (impodobit cu vesminte alese si cu aur) de a ajuta pe cei nevoiasi. Ii ajut pentru ca asa simt eu, nu pentru ca imi spune el. A te arata inconjurat de lux si de bogatie si a face apel la credinta, smerenie si bunatate, mi se pare o mare ipocrizie. Nu sunt in masura sa judec pe nimeni si nici nu-mi doresc sa fac asta, insa a fi preot (de cele mai multe ori) a devenit un simplu job, si nu o vocatie, o chemare.
Stiu ca voi avea parte de multe critici din cauza acestei postari, insa este dreptul meu sa-mi aleg drumul in viata si sa decid daca dau 10 lei pentru construirea unei bisericii sau mitropolii fastuoase sau daca cei 10 lei ii folosesc pentru a hrani un om sau un animalut amarat si flamand. Am preferat sa iau din fiecare religie ceea ce e bun si frumos. Craciunul, zilele onomastice, etc. sunt traditii frumoase ale religiei crestine. Totodata, nu voi urca in genunchi un munte pentru ca asa spune religia, nu voi merge in fiecare duminica la biserica pentru ca altminteri e pacat, nu voi fi de-acord cu ideea ca femeia e inferioara barbatului si trebuie sa-i fie supusa. Atunci cand simt nevoia sa ma rog o pot face si de-acasa, desi e adevarat ca mai multi oameni cu ganduri bune atrag o energie pozitiva mai mare. Din pacate, ultimele dati in care am fost la biserica, n-am putut sa ma concentrez la gandurile mele pentru ca in stanga si in dreapta ba suna un telefon, ba se certau, ba susoteau ca  cineva e imbracat nu stiu cum, etc. :( Imi pare rau, insa nu pot sa accept asa ceva! Inchei cu una dintre vorbele lui Gandhi: "Ochi pentru ochi si lumea va deveni oarba".

47 de comentarii:

  1. Cata dreptate ai Iulia! As avea foarte multe comentarii la aceasta postare si in toate ti-as da dreptate dar nu ma pun acuma sa le insir. Spun doar atat: luni cand am fost la biserica nu am putu auzi nimic din slujba pt ca niste "doamne" mai in varsta se pusesera pe barfe in timp ce eu imi apostrofam copiii sa nu faca galagie. Ar fi atatea de spus dar din partea mea ai spus tu deja. Frumoasa postare. 

    RăspundețiȘtergere
  2. Cristina Fronoiu6 iunie 2012 la 14:20

    Asta e postarea mea preferata de pana acum! Am multe de comentat cu privire la subiectul asta, dar din pacate, nu am timp acum la dispozitie... :( Voi reveni cu un comentariu cum se cuvine, acum vreau doar sa-ti spun ca sunt 'pe aceeasi lungime de unda', si ma bucur ca mai sunt oameni care gandesc asa :) in general, in discutii descopar ori oameni care fug de religie si de ideea de Dumnezeu, ori oameni care nici nu stiu cum arata o Biblie, dar te arata cu degetul ca ai spalat intr-o duminica... (sa zic ca preotul de la biserica noastra 'de cartier' ma banuieste ca sunt satanista...? :D Si asta pt ca eu nu cred in a pupa cruci si icoane, si am refuzat mereu sa fac asta) Revin mai tarziu sa discutam mai pe indelete :P

    RăspundețiȘtergere
  3. deci mi-ai uns sufletul crede-ma,(acum a adormit gaza,si am putut sa ma delectez:D )  aceeasi parere o avem si eu si sotul. eu am avut o experienta urata cu un preot in sat la bunica mea Dumnezeu s-o ierte,dar am intalnit si preoti buni cu suflet mare. Felicitari Iulia,mi-a placut asa de mult postarea. te pup :* :* :*

    RăspundețiȘtergere
  4. silvia_pascariu6 iunie 2012 la 15:22

    Daca cineva gaseste motive sa te critice pt aceasta postare inseamna ca are orizonturi foarte inguste si ca este indoctrinat. Credinta si religia au incetat de mult sa mai mearga  mana-n mana. Intotdeauna in randul clerului au existat probleme laice  mai importante decat mantuirea, cu exceptia, bineinteles, a unor oameni cu har si suflet mare. Acum daca ma rog sau merg la biserica e pentru ca asa imi cere sufletul, nu preotul :)

    RăspundețiȘtergere
  5. parca mi-ai citit gandurile,eu ma gandesc si ma rog la Dumnezeu ,chiar daca nu merg asa des la biserica,ma scoate din sarite sa vad ca a devenit asa un fel de afacere.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte frumosa aceasta postare!Sunt de acord cu tine!

    RăspundețiȘtergere
  7. o postare foarte buna in care imi place foarte mult ceea ce ai relatat. ai foarte mare dreptate;)

    RăspundețiȘtergere
  8. peste tot se intampla ca femeile mai batrane ca vorbeasca in continuu si sa nu poti auzi slujba, sau sa se inghesuie cand e la sfarsitul slujbei de miruit si sunt multe chestii care se intampla. alea au fost doar 2 mici exemple

    RăspundețiȘtergere
  9. janeta_200720016 iunie 2012 la 16:42

    Mi-a placut mult postarea ta si in tot ceea ce ai scris este adevarat a fi popa in zilele noastre este o afacere profitabila numai pe mana lor si a medicilor sa nu ajungi  oameni care nu se uita ca poate ai un necaz s-au poate nu poti oferi mai mult sau in cazul meu Iulia nu vreau sa le dau mai bine dau la un om amarat sau animalut ca este mult mai recunascator decat la popi.Eu am vazut la soacra mea in sat o vecina nu a avut sa plateasca contributia  ani la rand si cand i-a murit un baiat popa nu a vrut sa-l inmormanteze pana nu plateste nu stiu cati ani in urma,si eu am avut o experienta neplacuta cand mi-am facut molifta dupa ce am nascut la biserica la care am fost nu era o taxa fixa de a plati si i-am dat cat am cosiderat eu a inceput popa ca ce doar atat sa mai pun inca pe atat pe cat i-am dat de atunci sa nu-i mai vad .La Sf.Antonie mai merg si eu cand ajung in centru si daca se intampla sa fie si marti si mai bine,in rest nu ma inghesui mai bine ma rog acasa ca bunutul este peste tot si vede tot.

    RăspundețiȘtergere
  10. Mirela Agrigoroae6 iunie 2012 la 16:49

    Felicitari pentru postare Iulia!Nu credeam ca sunt multi care sa gandeasca asa,cel putin nu aici in Moldova.Multi cred ca nu sunt credincioasa doar pentru ca nu merg in fiecare duminica la biserica sau nu tin post,dar eu cred in Dumnezeu nu in biserici.Nu am judecat niciodata pe nimeni doar pentru ca nu era de aceeasi religie ca mine,Dumnezeu e unul singur chiar daca il numim diferit,important este sa fim toleranti unii cu altii si sa incercam sa ajutam pe cei care au nevoie.Pana la urma pentru mine credinta in Dumnezeu inseamana sa crezi in Bine si sa incerci sa fii un om bun.Consider ca nu trebuie sa mergi la biserica sa te rogi,o poti face in orice moment al zilei si in orice loc,oriunde te simti mai aproape de El.Cat despre preoti sunt tot oameni ca si noi,unii mai buni altii mai putini buni,din pacate in ziua de azi sa fii preot a devenit o meserie banoasa si nu o vocatie.Eu una le multumesc parintilor mei pentru educatia pe care mi-au dat-o,pentru ca m-au invatat sa fiu toleranta si sa inteleg ca esenta credintei este sa iti iubesti aproapele,nu sa te calci in picioare la pupat icoane si sarmale gratis.As putea sa continui mult si bine,dar cred ca am spus ce era mai important.Multumesc pentru postare,e placut sa stii ca mai sunt si altii care gandesc ca tine.Te pup

    RăspundețiȘtergere
  11. frumos tot ce ai scris

    RăspundețiȘtergere
  12. Frumos spus, de acord in parte si fiecare e liber sa isi aleaga religia - eu raman la cea ortodoxa pentru ca asa simt. Am avut si eu niste ganduri fata de vrednicia preotilor si am  dat din intamplare chiar peste o astfel de intrebare pusa unui sfant parinte (nu mai tin minte exact numele si mai bine sa nu gresesc): nu judeca preotul, caci orice ar face harul lui Dumnezeu este cu el; si mai este porunca aceea: "nu judeca ca sa nu fii judecat" - pana la urma daca gandurile nu te lasa sa urmezi sfaturile unui preot, poti gasi oricand altul. Cat despre contributii, taxe si alte asemenea, ma abtin, aici intram in gandurile alea negative care e bine sa le tinem departe. Mama ii da preotului cat vrea si nu i-a spus niciodata nimic; s-a mai uitat surprins si l-a vazut, dar atat. 
    Postarea e legata cumva de imaginea aia care circula pe FB cu ce se poate face cu banii necesari/cheltuiti pentru Catedrala Mantuirii Neamului? 

    RăspundețiȘtergere
  13. Multumesc mult, Alina! Pupici.

    RăspundețiȘtergere
  14. Nici eu nu sunt de-acord cu cei care judeca fara sa cunoasca toate datele. La fel cum nu sunt de-acord cu cei care iti pun o "stampila" doar pentru ca esti de alta religie decat ei. Eu am prieteni cam din toate religiile si ne respectam unii altora obiceiurile si principiile. De exemplu, atunci cand vine la mine la masa un prieten musulman, nu-i ofer carne de porc sau nu iesim in ora intr-un loc unde nu ar avea ce sa manance. Cristina, astept si continuarea comentariilor tale. E randul meu sa spun: imi place cum gandesti :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Multumesc mult, Catalina! Poate anumite persoane vor intelege gresit, insa postarea mea nu este indreptata impotriva preotilor sau a mai stiu eu cui, e doar o explicatie a unei alegeri pe care am facut-o. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  16. Silvia, sunt perfect de-acord cu tine. Atunci cand mergem la biserica sau ne rugam, nu trebuie sa o facem pentru ca e duminica si asa e bine, ci pentru ca asa simtim.

    RăspundețiȘtergere
  17. Andreea, din pacate, a devenit o afacere in majoritatea cazurilor, insa mai sunt si exceptii.

    RăspundețiȘtergere
  18. Vero, nici mie nu-mi place imbulzeala. Imi doresc sa fie liniste atunci cand ma rog.

    RăspundețiȘtergere
  19. Jane, obisnuiam sa merg martea la Sf. Antonie, insa e prea aglomerat si prefer sa fie liniste. Apropo, majoritatea oamenilor crestin ordotoxi carora le spuneam ca merg la aceasta biserica, imi spuneau sa nu ma mai duc pentru ca e catolica :)))

    RăspundețiȘtergere
  20. Bine spus, Mirela! Daca am fi mai toleranti unii cu ceilalti, nu ar mai fi o problema ca unii sunt de o religie, altii de alta, nu ne-am mai uri atat de mult si nici nu ne-am mai barfi toata ziua. Eu nici nu pot sa stau ore in sir in picioare fara sa ma misc, astfel incat sa particip la o slujba de 4 ore. Consider ca te concentrezi mai bine la rugaciunea ta daca nu ai un disconfort fizic. Nu e necesar sa te doara mijlocul sau picioarele ingrozitor doar ca sa dovedesti ca esti credincios. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  21. Multumesc mult, Mary!

    RăspundețiȘtergere
  22. mihaela caunic6 iunie 2012 la 19:26

    sunt deacord cu tit ce spui!felicitari pentru postare!indiferent de religie credinta este in sufletul nostru!cit despre taxe biserica a devenit o afacere pe coarda sensibila!felicitari ptr postare!

    RăspundețiȘtergere
  23. RoseBlue, postarea mea n-are nicio legatura cu nicio catedrala. Din partea mea, pot sa se construiasca mii de catedrale, insa nu ma poate obliga nimeni sa dau bani pentru asa ceva. Postarea mea are legatura cu reactie anumitor persoane atunci cand le-am spus ca eu vreau sa fiu hindusa si e dreptul meu sa aleg. Pur si simplu, m-am regasit mai mult in principiile religiei hinduse decat in ale ortodoxismului sau ale catolicismului.

    RăspundețiȘtergere
  24. Multumesc mult, Mihaela! Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  25. Din fericire nu sunt printre noi preoti care sa se 'apere' si sa te trezesti cu apostrofari pentru postarea acestui articol si cu siguranta cu totii am avut neplacerea sa dam piept macar o data cu situatii care ne-au lasat un gust amar...
    Imi place mult cum ai pus problema si sunt de acord cu tine, sunt mai mult decat fericita sa merg la biserica sa ma rog fix atunci cand simt eu, nu sa fac prezenta doar ca sa fiu vazuta acolo, sau sa imi afisez nu stiu ce toalete..
    Nici nu vreau sa imi amintesc de acele vremuri in care trebuia sa o insotesc pe mama obligatoriu duminica la ora 11 la biserica, pentru ca sa fiu in rand cu lumea;)))), sau sa ma spovedesc 'pentru ca trebuie' exact atunci cand nu simteam ca sunt in stare sa o fac cu sufletul deschis.
    Urasc sa aud aplauze si multumiri pentru politicieni/oameni de afaceri care vin si stau duminica in primul rand langa altar si la final asteapta felicitari pentru florile donate sau pentru nu stiu ce mese festive suportate de dumnealor. 
    De acord sunt si cu parerea ta, referitoare la taxele acelea absurde impuse pentru evenimente. Din fericire, pe la noi( sunt catolica,tot din zona Moldovei), parca nu am auzit de ce ne povestesti tu..Chiar ca e un efort pentru bietii nasi sa mai suporte si o asa taxa:/
    Sunt multe de care ne putem plange..
    Chiar sunt curioasa daca o sa trezesti reactii negative;).Eu una nu cred!;)

    RăspundețiȘtergere
  26.  Scuze, nu am vazut postarea/afirmatia asta a ta +reactiile. Ma gandeam la reactiile de pe FB la acele postari, am crezut ca de acolo a pornit. Pentru sufletul lui, fiecare e liber sa aleaga - nu te contrazic aici, nu sunt in masura. Nu te supara pe cei care au reactionat la afirmatia ta, parte din principiile crestine e si sa indrepti pe altii atunci cand se ratacesc (am citit pe undeva) - cred totusi ca asta o poate face cineva care are argumentele si intelepciunea necesare, eu sunt mica aici.
    deci, mai bine ma retrag :)
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  27. RoseBlue, ma refer la reactia rudelor mele atunci cand le-am spus :) Nu are legatura cu mediul online :) Te pup. O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  28. Si eu sunt de acord cu tine,si nimeni nu te va putea judeca pentru tot ce tu ai scris,dar nu sunt de acord cu datul banilor la biserici.Si mai bine dai unui om care cerseste decat unui preot care i se da mereu bani.Foarte frumoasa postarea si sa stii ca imi place felul tau de a gandi.Si decat sa te duci sa te rogi si sa stea toti cu ochii pe tine,sau in loc sa fie atenti la ce se spune ei susotesc,mai bine te rogi acasa in liniste si nu vei intampina nici un fel de probleme.Multumesc pentru postarile tale,le citesc cu mare drag.Pupici 

    RăspundețiȘtergere
  29. Bianca, chiar daca vor fi si reactii negative, nu ma deranjeaza: asta cred, asta scriu. Nu e obligatoriu ca toata lumea sa fie de-acord cu mine :) Am mers si eu la biserica catolica din Botosani si imi placeau slujbele: fiecare isi vedea de treaba lui si de rugaciunea lui.

    RăspundețiȘtergere
  30. Multumesc mult, Mirela! Nici eu nu sunt de-acord cu datul banilor la biserici pentru ca sunt atatia oameni care mor de foame la propriu. Pupici multi si de la Jarabe!

    RăspundețiȘtergere
  31. Nu spun decat ca ai mare dreptate in ceea ce ai scris. Nu ma bag prea tare in discutie pentru ca eu nu cred ca exista nimic acolo sus. Asa am fost crescuta de bunici, iar mai tarziu am ales sa cred mai degraba in stiinta, decat in religie. Deci nu merg la biserica, nu tin posturi, nu ma rog, nu m-am impartasit/spovedit niciodata, nimic. Iar cu atitudinea asta a "fetelor bisericesti" din ziua de azi, nici nu ma atrage sa vin spre credinta.  Dar tot ce ai relatat tu in aceasta postare este absolut adevarat si am intalnit si eu multe cazuri. Te pup, Iulia!

    RăspundețiȘtergere
  32. Mi-a luat 30 de min sa termin de cititi tot, dar nu am putut renunta pentru ca ai abordat subiectul meu preferat!:)) Sunt total de acord cu tine! Nici eu nu sunt de acord sa dau bani la biserica, cu preotii plini de aur si diamante care fac apel la bunatate etc. Era mama la biserica intr-o zi si popa le zice enoriasilor "Nu pot sa cred ca sunt care dati doar 1 leu ajutor sinistratilor!" Cum sa spui asa ceva? Poate un batran a rupt din painea de la gura si a dat acel leu pentru alti amarati, poate un bolnav a renuntat la o pastila sa poata da acel leu. :( Majoritatea preotilor au ville, masini scumpe, laptop-uri si telefoane smart, iar cand vin pe la casele noastre, se uita chioras daca nu le umpli pumnii. Oricum, ce ne miram..sa nu uitam ca Iisus a fost tradat tot de catre preoti. :(

    RăspundețiȘtergere
  33. Janeta_200720017 iunie 2012 la 22:02

    ortodoxa este de cand ma stiu eu aici m-am nascut si crescut 

    RăspundețiȘtergere
  34. Carmen, important e sa nu facem rau celorlalti, mai important decat mersul in fiecare duminica la biserica. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  35. Gabi, nu pot decat sa ma bucur ca ti-ai rapit 30 de minute din timpul tau ca sa-mi citesti postarea. Totodata, ma bucura faptul ca nu sunt singura care nu judeca oamenii dupa cat de des merg la biserica sau dupa suma pe care o doneaza bisericii.

    RăspundețiȘtergere
  36. Calin Andreea Daniela11 iunie 2012 la 15:25

    Un preot a venit la tatl meu pentru sponsorizare ...Vroia sa faca o cruce mare de lemn, cand a vazut ca a acceptat si-a zis a doua zi sa ceara mai mult...se hotarase sa o faca de bronz si bineinteles ca nu a mai primit nimic...

    RăspundețiȘtergere
  37. Andreea, sunt curioasa daca, dupa refuz, a mai venit pe la tatal tau :)

    RăspundețiȘtergere
  38. Si apropo, eu nu prea cred in nici o religie..doar in Dumnezeu! Fiecare este liber sa creada/sau nu in ce si in cine doreste! :p Pupici ting ting:*

    RăspundețiȘtergere
  39. Eu cred in Bunutu' :) Pupici si tie, ting ting! :)

    RăspundețiȘtergere
  40. Scumpa, stii cum e: majoritatea religiilor sustin ca e un singur Dumnezeu, insa toti si-l revendica. :)) Nu degeaba a avut loc Reformatia, nu degeaba a luat nastere ordinul franciscanilor... Dragul preot de care povestesti trebuia sa stie si sa-si aminteasca de ce e scris la Luca, in capitolul 21("... aceasta vaduva saraca a aruncat mai mult decat toti. Caci toti acestia din prisosul lor au aruncat la daruri, aceasta insa din saracia ei a aruncat tot ce avea pentru viata") inainte de a deschide gura pentru a se plange ca e prea putin ceea ce a primit. Scuza-ma, da el chitanta de pe acei bani, sau iti justifica candva cu acte doveditoare pe ce i-a cheltuit? Credinta se traieste, face parte din personalitatea omului, nu se "joaca" asemenea unui rol. N-are nevoie de surle si trambite (in zilele noastre difuzoare montate pe biserica - apropo, ce-i asta, daca nu tulburarea linistii publice, si lipsa de respect fata de apartinatorii celorlalte culte?!), de spectacol... Intotdeauna priveam cu dezgust si ne-ntelegere prostul obicei de a saruta unul dupa altul icoanele, de a sta 4 ore in picioare, de a atinge cu diferite obiecte de imbracaminte (inclusiv chiloti!), flori si alte asemenea lucruri statuile si obiectele bisericesti. Unde-i minimul respect pentru regulile de igiena si sanatate? Dar bunul simt? Si ce-s toate astea, daca nu superstitii si idolatrie? Prostie la a treia putere! Cei care se imbulzesc la hramuri, calcandu-se in picioare pentru apa sfintita (despre care, habar n-au pentru ce/cum se foloseste de fapt, baund-o de parca ar fi elixirul tineretii/sanatatii), cei care vin la biserica doar de vazul lumii (si pentru a vedea lumea adunata acolo :)) , si nu se gandesc ca-n post mai mare pacat e ce iese pe gura lor (barfe, rautati) decat ce intra pe ea, farizeii astia de duminica nu fac altceva decat sa injoseasca si sa transforme de rasul lumii religia de care apartin. Spiritualitatea, credinta nu e egala cu religia, cultul. E legatura dintre om si acel Ceva/Cineva, in fata Caruia el se-nchina, isi recunoaste totala vulnerabilitate si lipsa de putere, incredintandu-se "bunavointei" acestuia. Si chiar nu conteaza cum o numim (Dumnezeu, Iahve, Buddha, Soarta/Destin, Stiinta, etc.) atata vreme cat ne face sa fim mai optimisti, mai buni, mai nobili in fapte.  

    RăspundețiȘtergere
  41. Monika, toata stima pentru principiile de viata pe care le ai! Mi-a placut foarte mult comentariul tau. Imi place foarte mult modul in care scrii. Daca vreodata vrei sa impartasesti ceva cu noi, esti invitata mea numarul 1 la guest post. Si din celelalte comentarii pe care le-ai postat pe blog mi-am dat seama ca esti o persoana cu o gandire profunda si cu principii sanatoase de viata. Apropo, de pupat icoane pe banda rulanta, si mie mi se pare total neigienic. De asemenea, difuzoarele montate pe biserica ma scot din sarite. Locuiesc la etajul 10 si biserica nu e foarte aproape de mine, insa vara in zilele de duminica sau de sarbatoari crestin-ortodoxe e groaznic! Dorm cu geamurile deschise si niciodata nu-i chip sa dorm mai tarziu de ora 8 pentru ca incepe slujba si se aude foarte tare. Daca vreau sa ascult slujba, ma duc la biserica, nu am nevoie sa mi se bage pe gat asa ceva. In plus, sunt duminici in care vreau sa dorm pana la 10. Poate m-am culcat tarziu, poate n-am putut dormi toata noaptea din cauza caldurii si dimineata vreau sa ma odihnesc. Mi se pare o lipsa totala de respect! 
    Monika, ma inclin in fata ta! PS: Ma bucura foarte mult faptul ca persoanele care imi citesc blogul, sunt oameni de valoare. Cred ca ai vazut ca motto-ul meu e: incearca sa fii un om de valoare si nu neaparat de succes.

    RăspundețiȘtergere
  42. Te pup, Iulia, cu tot dragul. De-atatea ori, cand te-am citit, imi saltea inima de bucurie, ca uite, mai sunt oameni, care traiesc dupa principii, sunt puri, au verticalitate si curaj... Ma regasesc aici, si te simt aproape, ca si pe o prietena pe care o cunosc de multa, multa vreme... Cat despre succes... desi nu e imposibil, cred ca un om cu caracter, care nu pleaca capul, nu face compromisuri, si nu se vinde pe sine si valorile in care crede pe bani marunti si cateva zambete fade, n-are prea mari sanse la succes (ma rog, nu la cel instant). Dar cred ca nici nu-l vrea asa... Pana la urma, succesul nu e neaparat cel recunoscut de multi... Iti multumesc de invitatie. Si eu ma-nclin! :*

    RăspundețiȘtergere
  43. Care e preotul din suceaVA? eu am fost la un preot acolo la un schit, se numeste Daniil Horga si este un preot vazator cu duhul... nu am curaj sa spun ce am vazut si ce mi s-a intamplat acolo... dar eu cred cu toata fiinta mea in D-zeu si il iubesc mai mult decat orice pe lumea asta, m-a ajutat mereu fara sa imi ceara nimic in schimb... m-a ascultat mereu fara sa ma certe... m-a mangaiat mereu fara sa il simt ... l-am simtit cu sufletul... mi-a uscat lacrimile cu suflarile lui de aur... fara sa il vad... m-a tinut sanatoasa si mi-a deschis mintea... el este prietenul meu cel mai bun si de fiecare data cand  sunt suparata sau fericita lui ii spune toate.. mai inainte de sotul meu sau de familia mea.. as fi in stare sa imi dau viata pt religie... pt ca stiu din tot sufletul ca exista.. lucrurile pe care le-am vazut acolo la schit si care mi s-au intamplat m,-a intarit mult mai mult in credinta si nu are cum sa nu existe... doar cine nu trece prin ele nu stie ...

    RăspundețiȘtergere
  44. Monika, eu apreciez foarte mult ca ai un sistem de valori bine definit si nu te dezici de ele de niciun fel. Totodata, iti admir curajul de a-ti exprima parerea chiar daca parerea ta difera de a celorlalti. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  45. Nu mai stiu cum se numeste :( Au trecut ceva ani de atunci, insa am ramas marcata de intalnirea cu acel preot, desi eu nu sunt fan preoti. Invatamintele lui nu erau doar cele ca trebuie sa postesti. Unul dintre lucrurile pe care mi le-a spus si mi le amintesc acum: "Trebuie sa ai incredere in tine, sa crezi ca poti. Daca tu crezi ca poti, vei reusi." 

    RăspundețiȘtergere